Всі знають про масштабний проект Міністерства освіти і науки України “Нова українська школа”, і хоч концепція проекту все ще формується та може не один раз бути змінена – вже можна оцінити яких змін чекати від впровадження нових принципів та європейського підходу.
Dixi Education як агент змін регулярно ознайомлюється та приймає участь в формуванні основних принципів та основ майбутніх перетворень української школи. Ви й самі можете прийняти участь та ознайомитися з матеріалами опублікованими Міністерством освіти та науки – презентація “Нової школи” та інформативна концепція “Нової школи” які доступні до завантаження.
Посібник-порадник для вчителя від Освіта.ua (скачати 12mb)
Корисні посилання:
Як можна помітити з документів вище – декларуються фундаментальні зміни в школі, і це буде не просто впровадження європейського досвіду та практик – нові можливості дадуть якісні зміни та перетворення в різних сферах.
Реорганізація охопить і соціальні аспекти і проблеми взаємодії всіх учасників – включно з батьками, інновації як технічні так і в підході до глобальної політики в освіті, нові стандарти якості освіти і методи контролю результатів, більш широкі можливості з зонами відповідальності вчителів, а головне перегляд фінансування для уникнення проблем що зараз мають місце.
Ціль таких змін не лише акцент на патріотизмі і особистісному розвитку – скоріше потреба в висококваліфікованих фахівцях з різносторонньо розвинутим інтелектом які будуть здатні на інновації для стабільного розвитку як окремих напрямків, так і економіки в цілому.
З нового в школах заплановано: соціалізація, наскрізні уміння різних наук, створення цінностей та орієнтація на учня в формулі зміненого формату. І якщо з технічної сторони забезпечення школи для спеціалізованих організацій по забезпеченню шкіл матеріалами та обладнанням не викликає питань, то поки не ясно на чому буде формуватися підвищення мотивації вчителів.
Питання на які, нарешті, звернено увагу дуже важливі: по серйозному піднято питання екології та здоров’я, того що мало навчальних годин виділено на фізику, підприємництво та бізнес школа взагалі обходила стороною створюючи робочий клас якому немає де працювати і немає кому аналізувати та приймати рішення, проблема патріотизму і формування цінностей, соціалізація та політологія з адекватним розподілом навантаження інформацією в часі, але головне – уміння вчитися та самостійно знаходити потрібну інформацію.
Найбільш головним завданням школи має стати “шкільне навчання” – предмет направлений на те щоб навчити “вчитися”! Саме уміння вчитися самостійно та шукати всю необхідну інформацію, наперекір затиснутій програмі і чітко окреслених темах – це рух вперед.
Незначні переживання може викликати орієнтація на пошук “нових вчителів” уже мотивованих та зацікавлених в просуванні нових знань, можливостей та технологій. Але скоріше за все не такою глобальною має бути перебудова освіти – адже те, що може одна людина створити – інша зможе легко освоїти, при правильному поданні інформації, звісно.
Вам може видатися питання про компетенції вчителів спірним, але достатньо згадати дорогі курси розвитку особистості та підвищення мотивації – можна зрозуміти дітей, що бажають креативних, сучасних і кмітливих вчителів, а причини рекомендують шукати в собі – безперечно що з новою навчальною програмою, матеріалами та можливостями учням дисципліни будуть представлені в новому більш цікавому та легкому образі з тими ж педагогами у яких буде нарешті право на новації.
Патріотичне виховання – важливий пункт в плані отримання випускників з характеристикою: Особистість, Патріот, Інноватор.
Основою всього буде практичне застосування одержаних знань, закріплення на практиці нових матеріалів в інтерактивні формі. Це не лише макети чи взірці наявність яких і так має бути забезпечена.
Нова інтерактивна форма включає дошки зі взаємодією як викладача так і учнів, презентаційні комплекси для подачі нових матеріалів поданих в цікавому форматі для запам’ятовування, системи голосування і групового навчання, персональні засоби взаємодії з повним переглядом всіх матеріалів та навчального плану.
Це не просто комп’ютерні класи, навіть не лише інтернет-бібліотеки – це масштабне технічне перетворення. Головним в ньому буде доступність вчителям будь кого предмету використовувати в своєму арсеналі засобів навчання передові технології з легкістю не використовуючи багато часу на те щоб оволодіти ними.
Яка основна проблема вчителів? Чи можна її вирішити новим підходом? Саме на це все і направлено – великі затрати часу на підготовку матеріалів до уроку, неможливість якісно використовувати час відведений на урок, але головне – необґрунтовано багато витрачається часу на перевірку результатів учнів. Прості та інтуїтивно зрозумілі нові програмні комплекси дають можливості швидкої підготовки, оперативної участі з миттєвим збором та аналізом результатів.
Вже є фокус-групи, тестові школи – і робота проведена глобальна. З орієнтацією на учня і вихованням цінностей отримані перші результати і вони виправдовують всі затрати на фінансування.
Розподіл предметів і напрямків розвитку, з групуванням рівнів школи мало правки і зараз вже в тій стадії коли хочеться сказати, що “в такій Новій школі я б навчався з задоволенням”. Вже видно бажання батьків віддати дітей навчатися в школу з саме такою організацією навчального процесу та розвитку, тим більше якщо згадати багаторічну відсутність ПТУ, кружків за інтересами чи просто місця де дитина буде з захопленням вивчати нове без насилля чи обмежень.
Цікавим фактом буде прив’язка % від суми ВВП, який буде виділяти держава на розвиток сфери навчання – ці вкладення, хоч і не швидко, але окупляться та принесуть збільшення рівня економіки – найбільш правильний шлях розвитку “реформи на десятиліття”.