2020 рік в Україні оголошений роком математики. І поки уряд планує, як підвищити знання українців з цього предмету, старший науковий співробітник Інституту математики НАН Ірина Єгорченко ділиться своїми улюбленими науково-популярними відео про математику з ZN.UA.
На думку Ірини Єгорченко, у популяризації науки важливу роль мають відігравати відеоканали, дистанційні курси, відеолекції та інші інтерактивні засоби передачі інформації, передає Дзеркало тижня.
Кандидатка фізико-математичних наук поділилася своїми улюбленими каналами на ютубі, що популяризують математику. І навіть попри те, що вони переважно англомовні, Ірина Єгорченко запевняє, що розібратися в них буде не складно, бо велика увага приділена візуалізації матеріалу в цих відео.
Що важливо, пані Ірина наголошує, що це не навчальні курси, а науково-популярна математика, часто за межами не тільки шкільного, а й університетського курсу.
Тут є надзвичайно цікаві відео про різдвяну теорему Ферма, про те, чому в школі 500 років не вивчають формулу розв'язання кубічних рівнянь, про візуалізацію золотого перетину та про кубик Рубіка у формі пляшки Кляйна.
З відео на цьому каналі ви дізнаєтеся, чому 1+2+3+...=-1/12, почуєте про землетруси, кола та сфери, про ключ до гіпотези Рімана, дізнаєтеся пояснення математичних анекдотів і чому 0!=1. Канал випустив кілька відео про число π на честь того, що досяг 3,1415... (приблизно π) мільйона підписників.
Ви побачите візуалізацію турбулентності та кватерніонів. А також отримаєте відповідь на запитання, чому площа тіні від сфери вчетверо менша, ніж площа сфери.
Тут можна побачити, мабуть, найулюбленіше відео Ірини Єгорченко за її словами — про парадокс Банаха-Тарського, яке гарантовано змінить ваше уявлення про математику. Банах, до речі, львів'янин.
Також науковиця рекомендує дві її найулюбленіші відеолекції. Перша — "Математика дає нам крила" професора Стенфордського університету Маргот Геррітсен — про застосування математики для різноманітних видів людської діяльності, у тому числі для проєктування оптимальних вітрил яхт. Друга улюблена лекція — "Приховані розмірності: дослідження гіперпростору" — про розуміння та дослідження багатовимірних просторів і про сприйняття багатовимірних просторів художниками.
Для охочих вивчати математику є багато навчальних відео, цілих курсів, окремих лекцій та сайтів із тренуванням розв'язання задач. Наприклад, канал для школярів "Топ-школа". Відео Академії Хана також уже перекладені українською.
У рамках проєкту "Захоплююча наука для школярів" було записано 14 мікролекцій Ірини Єгорченко із популярної математики: про математичні моделі, застосування математики в житті, математику швидкостей, про хаос і фрактали, про історичні й сучасні шифри, про логарифми у фінансовій математиці й природі та про нібито прості задачі, яких математики не могли розв'язати інколи сотні років після того, як їх сформулювали.
Читайте також: Ідеї рухливих математичних ігор для учнів середніх та старших класів